NÁDHERNÝ SVĚT MAKROFOTOGRAFIE

Je naprosto jasné, že moderní digitální fotografie dodala focení malých věcí a detailů další obrovské možnosti. Ale nepleťme se! Jedná se o velmi starý a propracovaný žánr, v současnosti hodně oblíbený (a to nejen u té krásnější části naší fotografické veřejnosti).

Titulní foto: Tomislav Pivečka - Ibiškovo

Snad se znalci neurazí, když si to vše trochu zopakujeme?

A začneme netradičně: Víte, že se při focení makra často pořádně ušpiníte a určitě nastydnete? Známe hodně skupin výborných makrofotografů, kteří od brzkého jara až do pozdního podzimu vyráží (prostě kdy mohou) do úžasných a předem vytipovaných (a také mnohými fotografy dávno známých) lokalit fotit pavouky či mravence, kobylky a koniklece, trávy a rosu za úsvitu, stonožky a houby a… a spoustu dalších a dalších makroobjektů, které nám příroda hojně nabízí. Řada z nich je na nedostupných místech, k některým opravdu musíte lehnout do bláta a to navíc často za úsvitu ve čtyři hodiny ráno. Zde platí to známé fotografické pravidlo, že pro kvalitní a krásný záběr je nutné hodně obětovat.

Ranní slzyFoto: Miroslav Pták - Ranní slzy

Makrofotografie je fotografický postup, kterým získáme snímek podávající více podrobností předmětu, než jich na něm rozezná lidské oko ze vzdálenosti 25 cm. Makrofotografický snímek je snímek zvětšený v měřítku 1:1 až 30:1. Jako měřítko zobrazení se označuje poměr velikosti předmětu a jeho obrazu na filmu nebo snímači. Například když snímek 2 cm velkého brouka bude mít při měřítku 1:1 na snímači či filmu rozměr 2 cm, takže velikost onoho předmětu na snímači či filmu odpovídá jeho skutečné velikosti. Při zvětšení nad 30:1 hovoříme o mikrofotografii. (Zdroj Wikipedie)

Foto: Martin Čepek - Sršeň obecná

A když jsme u těch teoretických definic, je dobré zmínit také o Close up. Slýcháme tento výraz pro detail hlavně v angličtině a mezi filmaři. Je ale také důležitou definicí v mnoha soutěžích, kde porota musí posuzovat zda se jedná od makro či detail (Close up). Znají ho dobře filmaři, jedná se opravdu o detail nebo detailní záběr na zachycený na film, televizní záznam či fotografii. Je to typ záběru, který pevně rámuje osobu nebo objekt. Detailní záběry jsou jedním ze standardních snímků používaných pravidelně se středními a dlouhými záběry (filmové techniky). Detaily zblízka zobrazují to nejpodrobnější, ale nezahrnují širší scénu. Běžným typem filmového detailu je přiblížení nebo oddálení. Fotografování detailu domu vzdáleného 50 metrů můžete pořizovat teleobjektivem. Makro fotografie se pořizují v poměru 1:1.

 

Nekonečná krása květin

Tak si nepleťme makro a detail a podívejme se na skupinu nejčastěji fotografovaných objektů – květin!  Fotografovat rostliny si vyzkoušel snad každý fotograf a některé autory k této krásné disciplíně – makrofotografii − přilákaly právě ty krásné a postupně se odhalující květy. Makro je svět pod povrchem běžného pohledu, který je nám v denním shonu skryt, a tím je pro diváky působivější. Krom toho má ještě jednu velikou výhodu: když chcete tak nemusíte vydat tolik fyzické energie, neboť v případě květin náměty najdete doslova na každém kroku. Zároveň je to poměrně technická fotografie. Velmi záleží na expozici, kompozici, ostření i hloubce ostrosti, a proto se lze ve zmíněných oblastech skvěle pocvičit a taky nadělat spoustu chyb.

Klára Čurdová - Zlatá kráskaFoto: Klára Čurdová - Zlatá kráska

V nejlepším případě by z makrofotografie květin mělo být poznat, o jakou rostlinu se jedná, a zároveň by měla být zachycena natolik zajímavě a ojediněle, aby se neztratila mezi tisíci jiných podobných snímků.

Důležitým předpokladem dobrého makra je vedle nápadu a dobré kompozice samozřejmě makroobjektiv a často také stativ. Dalším důležitým předpokladem dobré makrofotografie je nespěchat, být v klidu. Obzvlášť květiny vám nikam neutečou. S tím souvisí i schopnost pořádně se rozhlédnout a vybrat si k focení ten nejpoutavější exemplář.

 

A jsme u techniky – objektivy!

Ujasněme si hned zpočátku několik pojmů. Víte, jaký je rozdíl mezi makro a standardním objektivem? V makro objektivu poskládali konstruktéři jednotlivé členy a skupiny členů vlastně opačně v porovnání s objektivem standardním. Čím delší je pak vzdálenost čočky od snímače, tím se snižuje jeho světelnost, podobně jako když mezi tělo a objektiv vložíte mezikroužek. Makroobjektiv funguje jako jakási optická lupa, jejíž zaostřovací vzdálenost se rapidně zmenšuje.

No, a protože jste při tomto focení vámi snímanému objektu velmi blízko, je hloubka ostrosti malá a je potřeba mnohem více clonit (a za předpokladu, že nemáte dost přirozeného světla, dosvěcovat), abyste zachytili ostře tu část objektu, na niž by vám u standardního objektivu stačila clona třeba 2.8. Proto můžete makro objektivy zaclonit třeba až na f/64, zatímco většinu běžných objektivů pouze na f/22. Proto ale také můžete dosáhnout skutečně skvělého oddělení fotografovaného objektu od pozadí, což je u makra nejdůležitější. Makro objektivy jsou proto konstruované tak, abyste se mohli dostat k objektu vašeho zájmu co nejblíže a on pak se tak stal co největším.

Petra Matoušek - Noční

 
Foto: Petr Matoušek - Noční koupel

Jsou makrofotografové blázínci?

V jednom z mnoha zajímavých článků z pera známého propagátora fotografie, Petra Jana Juračky se můžete dočíst: „Ukažte mi jinou sociální skupinu osob, která se nechá dobrovolně zavřít na tři dny na starý, takřka zničený hřbitov a nebude se nudit ani minutu! Holt my fotografové jsme zkrátka úplně jiní než ostatní lidé. Kromě hřbitova jsem měl totiž k ruce makroobjektivy a těla fotoaparátů…, A věřte nebo ne, fotogenických pavoukovců tajemného hřbitova jsem našel dostatek…“

A třeba i v tomto Petrově příkladu hřbitovního focení je nutné zdůraznit, že dalším ze základů makrofotky je světlo a samotný objekt. I z fotografie velmi nezajímavého objektu pomocí světla, kvalitního objektivu a dobré kompozice vykouzlíte fotografii, která se může zúčastnit některé ze světových soutěží na téma nature photo… Ale raději se dnes nezabývejme světlem, to je u makra hodně velká záležitost a ono přisvěcování a speciální (i kruhové) makroblesky jsou sice unikáty, ale dokonale pomáhají k nádherným fotkám! Tak třeba jindy?

 

Kompozice a ještě kompozice

Mnohokrát jsme se o ní už zmínili. Jsou makrofotografové, kteří mají celé (mnohdy pojízdné a přestavitelné) makroateliéry. Mnozí kreslí a komponují venku dlouhé hodiny. Jak už bylo výše také zmíněno, makro je o trpělivosti a tak po přípravě scény si na vhodný okamžik ať už světelný (když čekáte na správný zlom slunečního světla v kapce ranní rosy na trávě v Podyjí) či pohybový (lákáte-li včelku na v mírném větru se otevírající kalich jaterníku podléšky) musíte někdy pěkně dlouho počkat. Tady se nabízí i výborné využití autofokusu stejně jako u jiných fotografických žánrů.

 

Vraťme se však k technice

Plný formát k makru opravdu nepotřebujete! Velmi zajímavou skutečnosti v případě makrofotografie je výhoda malého snímače. Netřeba zdůrazňovat, že dodnes řada vynikajících makrofotografů vzpomíná na některé kompakty, kterými pořizovali své, dnes už slavné záběry. Je to tak! Menší snímač nabízí krátkou ohniskovou vzdálenost, relativně slušnou hloubku ostrosti a až zajímavě krátkou zaostřovací vzdálenost. Takové přístroje umí Olympus určitě nabídnout!

Foto: Marek Zlacký - Vidlochvost Ovocný

Velké výhody nabízí bezzrcadlovka

Moderní přístroje této oblíbené třídy současných fotoaparátů nabízí možnost výměny objektivů a tak když zvolíte vhodného výrobce s propracovanou řadou „skel“ vhodných (dle objemu vaší kapsy) pro profesionály či fotografické nadšence, tak máte pěkný kus přípravy na kvalitní makrofotografii hotový. Stačí se vážně zamyslet, kam až se svými výtvory chcete dorazit. Pokud máte plány profesionálnějšího charakteru, dívejte se po vyspělých modelech, které vám nejen hned tak nezestárnou, ale nabídnou více možností.

 

Objektiv je to nejdůležitější z makrotechniky

O tělech jsme si krátce řekli a nyní k tomu nejdůležitějšímu. Makroobjektivy jsou různých ohniskových vzdáleností! Není to divné? Proč to tak je, když by teoreticky stačil jeden? Opět je to odvislé od typu fotografovaného objektu a samozřejmě vašeho způsobu kompozice. Jinak komponujete rozkvétající tulipán, jinak motýla usedajícího na lep. K motýlovi či včele se asi nedostanete moc blízko a tak to bude chtít delší ohnisko a naopak ten tulipán jen pomalu roste a stojí a stojí (dokud nezvadne) a na něj si můžete vzít makroobjektiv s ohniskem kratším. Olympus má v nabídce obojí… vlastně velký výběr!

A ještě poznámka. Opět o trpělivosti a fotografické výdrži. Makroobjektivy se vyznačují dlouhým chodem, pomalým a jemným zaostřováním, tichým a většinou precizním zpracováním. Mějte je brašně jako v bavlnce, zacházejte s nimi opatrně (i když jsou prachu a vodě a nárazu odolné!) a nezapomínejte na ten už opět zmíněný stativ. Ve většině případů (pokud zrovna neležíte úplně v tom blátě…) ho budete potřebovat.

 

Odbornice na slovo vzatá

Protože bychom vám rádi zprostředkovali i osobní zkušenosti někoho, kdo se makro fotografií zabývá skutečně do detailu, chystáme pro vás již nyní článek s odbornicí na slovo vzatou, s Nikitou Šťastnou. Její galerii úchvatných makro záběrů si můžete již nyní prohlédnout v Olympus Galerii.

 

O makru a jeho focení by se dal napsat román

Blížíme se k závěru a máme toho ještě spoustu na srdci. Chcete pokračovat? Pokud ano, napište. Mohli bychom si ještě probrat, jak fotit makro standardními objektivy, jak využívat předsádky a mezikroužky, jaké známe makro blesky a jak na makro s klasickými blesky, který stativ a jak to vše zabalit, a že batoh je také moc důležitý. Tak zase někdy!

 

Všechny použité fotografie jsme namátkou vybrali z krásné fotogalerie na stránkách Můj Olympus.

SDÍLET:

Komentáře

  • 1