Fotíme SPORT

Sportovní fotografie je dnes již specifickým fotografickým žánrem zahrnujícím focení všech druhů sportu. V profesionální sféře stále ještě trvá mnohaletá uzance, že se jedná o „pobočku“ fotožurnalistiky, což potvrzují i stálé kategorie v soutěži Word Press Photo.

Foto: Robert Trnka, BRIAN LOPES, Olympus OMD-EM1 Zuiko 75/1,8 S 1/1000 F 2,2 ISO 1250

Hlavní smysl sportovní fotografie už dávno není jen pro redakční účely. Sportovní fotografové obvykle pracovali a pracují pro noviny, velké zpravodajské agentury nebo specializované sportovní časopisy a weby. Sportovní fotografie v posledních docela slušně ovládla komerci (a komerce v některých případech i jí…). Je proto hojně využívána k reklamním a propagačním účelům, a to jak k budování značky, tak i při propagaci sportu způsobem, kterého nelze dosáhnout běžnými redakčními prostředky.

Foto: Vítek Ludvík, SEBASTIAN HUBER, Fotka sportovce Sebastiana Hubera v paraglidovém závodě napříč Alpami, ze Salzburku do Monaka. Závodníci urazí více než 1200 kilometrů během dvou týdnů a to buď na padáku a nebo pěšky s padákem na zádech.

O tom by mohli současní špičkoví sportovní fotografové vyprávět své. Určitě to není jednoduché pro žádného z fotografů, pohybovat se na hranici dvou světů. Na jedné straně vysoké sportovní nasazení, náročné podmínky, špičková technika, obrovská trpělivost a nekonečná čekání na ideální záběr a na straně druhé svět, který fotografii třeba ani tak moc nerozumí, ale potřebuje jí co nejvíce využít.

Důležitá je radost z pohybu a zážitků

Není si třeba namlouvat, že díky výše uvedenému a častému komerčnímu využití sportovní fotografie je mezi fotografy této branže i docela velká konkurence. Takže se řada z nich věnuje tomuto žánru hlavně proto, že jsou kvalitními sportovci a daří se jim tak spojovat příjemné s užitečným, tedy vlastní a kvalitní, sportovní zážitky s dokonalou fotografií. Tím se samozřejmě dostávají „o level výše“ a z jejich záběrů je láska a zapálení pro obojí velmi dobře vidět. A my můžeme s radostí konstatovat, že takoví právě drží v rukou přístroje Olympus.

Foto: Jakub Šedivý, expedice Kyrgysztán, Olympus OM-D E-M1 Mark II

Kvalitní výbava je enormně důležitá

Zase to zkusme obecněji! Mezi vybavení, která se obvykle používají pro sportovní fotografii, patří kvalitní fotografické přístroje s vysokou rychlostí snímání a výměnnými objektivy s ohniskovou vzdáleností od 24 mm do 400 mm (samozřejmě i delší!), to vše v závislosti na typu sportu. Správně volené objektivy jsou v tomto případě velmi důležité, protože umožňují fotografovi dosáhnout co nejrychlejšího přiblížení tak, aby udržel sportovce v záběru a umožnil tak vlastnímu tělu fotoaparátu co nejlepší snímání. Tady je třeba poznamenat, že na našem trhu je dost málo fotoaparátů, které dokáží extrémně rychle zaostřovat i při sekvenčním snímání kombinovaném s kontinuálním přeostřování. Naštěstí současná řada Olympus OM-D k nim patří.

Mezi základní příslušenství sportovního fotografa pak samozřejmě patří monopod nebo stativ pro dokonalou stabilitu (i když opravdu hodně udržíte se současnou pětiosou stabilizací, kterou jsou vybaveny všechny přední modely se značkou Olympus…) a také přídavné gripy a další baterie. Objektivy s delší ohniskovou vzdáleností se obvykle používají k fotografování akcí ve sportu, jako je fotbal, tenis, lyžování a dalších, zatímco objektivy se širokým úhlem lze použít pro nevšední a umělecké záběry a detailní fotografie sportovců a jeiich výkonů.

Jakub Šedivý 2

Foto: Jakub Šedivý, expedice kajaky Kyrgysztán, Olympus OM-D E-M1 Mark II

Jaké tělo fotoaparátu?

Pokud si půjdete vybrat tělo fotoaparátu pro moderní sportovní fotografii, tak vězte, že musí rychlé automatické ostření a vysokou rychlost snímání, obvykle 10 snímků za sekundu nebo rychlejší. Současná vlajková loď sportovních fotoaparátů Olympus OM-D E-M1 Mark III umí super rychlé sekvenční snímání s mechanickou závěrkou až 18 snímků za sekundu a ultra rychlé sekvenční snímání - s elektronickou závěrkou až 60 snímků za sekundu. Jako neprofesionální si můžete vybrat z několika dalších těl fotoaparátů, které najdete v naší nabídce zde.

Michal Jirák 1
Foto: Michal Jirák, DAVID TOMAN - GOLDEN LIGHT PUSHING, Během dalšího wokshopu jsme na Strahově vyfotili tuhle fotku s pohybovou neostrostí. Jel jsem za Davidem na skejtu, bylo to celkem náročný, bylo to samej kamínek a s tím foťákem bych vážně spadnout nechtěl.

Objektivy

Různé sporty vybízejí k výběru různých objektivů, ale u sportovní fotografie jsou požadovány rychlé teleobjektivy s širokou clonou a rychlým autofokusem. Rychlé ostření je nutné pro zachycení pohybu, teleobjektiv pro přiblížení a velký otvor hned z několika důvodů:

  1. K rozostření pozadí tak aby vynikl sledovaný objekt.
  2. Lze rychleji zaostřit při větším množství vcházejícího světla
  3. Může být využito rychlejší závěrky k snímání dotyčné sportovní akce

Pro sportovní focení se tedy používají jak vysoce světelné tak zoom objektivy, obvykle v rozsahu 12–100, 40_150, 12-200. 300mm a další.

Důležité je ovládání a konektivita

Moderní přístroje musí být rychlé a dobře ovladatelné. Proto je dobré při výběru přístroje pro fotografování sportu znát jeho schopnosti být ovládán na dálku z mobilních zařízení a z něho dálkově ovládat externí blesky. Samozřejmě kvalita WiFi a rychlost přenosu patří k nejdůležitějším.

Foto: Michal Jirák, Tomáš Javůrek/ handstand, Letos poslední workshop o focení skateboardingu organizovaný Olympus CZ & SK & Centrum FotoŠkoda mohl bejt krátkej, protože je brzy tma, ale poradili jsme si. Javor zase nezklamal a já poprvý v životě mám fotku handstandu ❤️ #skateboarding foceno na E-M1 mark II. + 25mm f/1.2 PRO

Jak na sportovní focení?

O tom už bylo na tomto blogu popsáno nemálo řádků. Dovolujeme si upozornit na starší články zde a také zde.

Lokace a nerušit!

Samozřejmě nejdůležitějším a tím čím každý sportovní fotograf začíná je výběr lokace. Pozice fotografa vůči sportovci či sportujícím je profesionály považována za stěžejní. Na velkých akcích profesionální fotografové často fotí z takzvaných VIP spotů s nejlepším výhledem, obvykle co nejblíže k akci. Ty ale stojí většinou velké peníze a jsou určeny opravdu jen málo vyvoleným, hlavně u velkých akcí. Většina sportů vyžaduje, aby fotograf snímal velkou rychlostí a nastavení fotoaparátu upravoval spontánně. Což znamená mnohdy nastavení předem a na zkoušku. Některé sportovní fotografie se také dělají na dálku, s dálkovým ovládáním tak, aby fotograf nerušil sportovní výkon.

Foto: Rob Trnka, JAN ŠKARNITZL / 2012Olympus OMD-EM5 ++ M.Zuiko 45/1,8

Rozhoduje poznání a emoce

Sport je hodně emotivní záležitostí, emoce v něm často rozhodují a dokáží i sportovní výkon silně ovlivnit. Pro fotografa je dobré sportovce zná, nejlépe předem, znát jeho reakce a pohyby a to pak využít v záběrech, které ty emoce přinesou následně a nabídnou divákovi.

Vítek Ludvík 3

Foto: Vítek Ludvík, DOLOMITY, Ke konci října jsem s kamarádem Petrem vyrazil za lítáním do Dolomit. Meteorologická situace v tomto období umožňuje celkem bezpečné létání nad stěnami a vrcholy tohoto italského pohoří.

A rychlost a rychlost

Rychlost závěrky je rozhodující pro zachycení pohybu, takže sportovní fotografie se často dělají v režimu priority času nebo manuálně. Důležitým cílem fotografa je zachytit okamžik s minimálním rozostřením objektu a proto je požadována maximální rychlost závěrky. Jsou ale případy, kdy je použita nižší rychlost závěrky, takže se záměrným rozmazáním ukazuje pohyb a nikoli pouze okamžik.

Hlavně zůstat fotografem

Existuje spousta dalších rad a my určitě budeme mít možnost si o nich povídat. Jedna je ale zvláště u tohoto žánru velmi důležitá. Nepřekážet, nekazit zážitky a ani záběry jiným, být ohleduplný, tichý a nenápadný. Proto vždy předem zvažte, na jakých místech je bezpečné se pohybovat. Buďte ohleduplní ke sportovcům, k divákům i k dalším fotografům.

Robert Trnka Y

Foto: Rob Trnka, SVĚTOVÝ POHÁR MTB-XCO 2014, Olympus OM-D E-M1 + M.Zuiko 25/1,8

Úvodní foto: Vítek Ludvík, PÁL TAKÁS NA RED BULL X-ALPS, Přesto že je závod Red Bull X-Alps nejnáročnějším sportovním podnikem svého druhu, najdou se i chvilky pro legraci. Na fotce Maďar Pál, původně akrobatický pilot, startuje k dalšímu přeletu. Běžně je start a přistání nejnáročnější fází letu. Pál ale nemá problém se zasmát do objektivu.

SDÍLET:

Komentáře

  • 1