Jarní skákání s Jakubem Šedivým

Sportovní fotograf Jakub Šedivý tektokráte vyrazil do jarního lesa. Žádná procházka to ale nebyla. Šlo o čisté bike focení. Jak na to, nám ukáže na konkrétním přkladu.

Před týdnem jsme se s Honzou Faistaverem dohodli na ježdění a focení na jednom z jeho oblíbených spotů. Honza je jedním z kluků z Loose Riders crew. Party kluků, co to na kolech opravdu umí a je radost je fotit.

Vzhledem k tomu, že jsme fotili v půlce týdne, měli jsme celý spot pro sebe a po pár rozjížďkách to tam Honza začal hezky vysílat. Já si zase potřeboval zvyknout na focení v jarních podmínkách. Ono s tím focením je to podobně jako se sportem. Člověk se musí trošičku rozehřát a zvyknout si. Po celé zimě na sněhu a v horách je focení v lese přece jen trošku jiné a také každý sport je dost specifický.

Na sněhu používám hlavně C-AF nebo C-AF+TR zaostřování, protože většinou barevný jezdec brázdí jinak bílé zasněžené pláně, zatímco v lese je mnoho kontrastních bodů, a tak záleží na konkrétní situaci. Mnohdy je tedy lepší vybrat jeden konkrétní ostřící bod a zaostřovací režim single S-AF. Ten je extrémně rychlý a přesný a pokud se vám podaří zaostřovacím bodem zamířit na to správné místo, fotíte naprosto na jistotu.

Výhodou jarně letního focení je fakt, že vám na rozdíl od toho zimního nemrznou ruce.

Na následující fotografii jsem použil S-AF, protože jsem měl docela jasno kde Honza v okamžiku skoku bude. Zároveˇjsem chtěl vyzkoušet plnou schopnost vysokorychlostní sekvence 60 sn/s., kterou OM-D E-M1 Mark II nabízí. Jako objektiv jsem použil profesionální tele M.Zuiko 40-150 mm 1:2.8 PRO.

Foto: Jakub Šedivý, OM-D E-M5 Mark II + teleobjektiv M.Zuiko 40-150 mm 1:2.8 PRO

Honza už byl v tu chvíli rozježděný a “sázel” tam jeden skok za druhým. Já si našel relativně bezpečné místo níže po trailu, kde nebylo nutné na poslední chvíli skákat do křoví před brzdícím bikerem. Velkým háčkem při focení skoků je právě ostření. Sportovec je ve vzduchu v místě na které se nedá moc dobře předostřit. Jednou z možností bylo nastavit C-AF, snížit sekvenci a pak udržet ostřící bod, nebo skupinu 9 bodů na letícím Honzovi. Několik takových fotek jsme udělali a OM-Déčko se s tím popralo skvěle, ale je těžké takto udržet kompozici.

 

V případě tohoto skoku se mi nejvíce osvědčilo přepnout na S-AF ve spojení se sekvenčním snímáním, předostřit na větvičky mezi odrazem a dopadem, kde jsem předpokládal že to Honza nejvíc položí.

Nakonec se zadařilo nafotit hned několik variant záběru. Jak to vyšlo je jen na vašem posouzení. 

A Honzův portrét na závěr 

SDÍLET:

Komentáře

  • 1