ONDŘEJ KOVÁŘ: O FOCENÍ PŘÍRODY I STARÉ ROUBENKY S OLYMPUSEM

V rozhovoru s fotografem Ondřejem Kovářem se podíváme na jeho tvorbu v oblasti krajiny, přírody a zejména projektu nafocení retro fotografií staré valašské roubenky. Stranou nezůstane ani fotografická technika a příběh jeho přechodu ze zrcadlovky na bezzrcadlovku Olympus.

Pojďme začít pěkně od začátku – jaký byl první moment, který si pamatujete, kdy jste vzal do ruky fotoaparát?

Již od dětství mě zajímala příroda, především ta neživá. S partou nadšenců o minerály a zkameněliny jsme podnikali výlety na jejich lokality, převážně po okolí mého rodného Brna, na Vysočinu případně Jeseníků. A podzim jsme každoročně trávili brázděním zoraných achátových polí v Českém ráji. Právě na těchto toulkách jsem se setkal poprvé s fotografováním (tehdy ještě na kinofilm). Byla to ale spíše jen dokumentace stavu navštívených lokalit. Tehdy jsem ještě nijak zvlášť focení nepodlehl a zase to šlo zcela stranou. Naopak můj zájem o „šutry“ se přesunul do roviny odborné.

 

Foto: Ondřej Kovář

Jak se tedy pro Vás z focení stal koníček a vášeň?

Právě až během studia geologie na vysoké škole jsem se k focení pomalu začal vracet. To jsem se již setkal s érou digitálů. Často jsme jezdili na různé exkurze, tak jsem si pro terénní dokumentaci pořídil svůj první ultrazoom. A tady nastal právě ten zlom, že jsem focení začal více propadat a mým hlavním tématem se stala krajina a příroda. To však neznamená, že občas nenafotím i něco jiného.

 

Foto: Ondřej Kovář

Co Vás právě na krajině a přírodě tolik uchvacuje?

Její neskutečná variabilita a neopakovatelnost. Každý okamžik je něčím jedinečný, ať již světelnými podmínkami nebo nějakou nenadálou situací. U fotografování svateb, lidí a podobně se vytrácí určité kouzlo. Přeci jen, přírodě a krajině na rozdíl od lidí nijak neporučíte, jak se má v danou chvíli tvářit a chovat.

 

Foto: Ondřej Kovář

Zaujal nás Váš projekt s fotografiemi staré roubené chalupy v autenticky vypadajícím retro podání. Co Vás k této sérii přivedlo a jaký byl její záměr?

V roce 2019 mě oslovilo vedení obce Hošťálková, zda bych nafotil sérii fotografií valašských krojů, z nichž by se některé snímky využily mimo jiné k výzdobě místního obecního hostince „Na Dědině“. Ten tou dobou procházel rozsáhlou rekonstrukcí. Dominantu hlavního sálu měl vytvořit obraz spojený se starou kulturou této obce. Vybraný snímek pro tento obraz byl zpracován na plátno o velikosti 120 x 80 cm.

 

Foto: Ondřej Kovář

Použil jste nějaké specifické postupy při jejich pořizování nebo úpravě?

Pro nafocení snímků jsme využili prostory staré venkovské usedlosti postavené v roce 1849, která je od roku 1999 kulturní památkou. Celému nádvoří navíc dominují dvě památné „Kachtíkovy“ lípy staré zhruba 170 let, které do celého konceptu krásně zapadají. Člověk si vzápětí připadá, jako by se vrátil do začátku 19. století.

Foto: Ondřej Kovář

Figuranty jsem instruoval o představách a vsadil na nenucený a přirozený pohyb, jak by rodina na takovéto staré usedlosti běžně fungovala při práci.

Aby divák nabyl dojmu, že se dívá na autentický snímek z této doby, byly snímky po drobném doladění v Lightroomu převedeny ve Photoshopu do sepiového odstínu pomocí pluginu Nik Collection Silver Efex.

Foto: Ondřej Kovář

Jakou foto techniku jste při focení použil?

Pro nafocení této retro série jsem použil tělo OM-D E-M1 Mark II společně s objektivem M.Zuiko Digital 12-40mm F2.8 PRO. Pro vybrané snímky, ve kterých jsem chtěl zachytit celkový pohled na roubenou chalupu a jeho okolí jsem použil navíc objektiv M.Zuiko Digital 7-14mm F2.8 PRO. Oba objektivy pro mě byly jasnou volbou, především kvůli vysoké světelnosti a brilantní optické kvalitě i při použití nejnižší clony F2.8.

 

Foto: Ondřej Kovář

Foto: Ondřej Kovář

Před několika lety jste přešel z digitální zrcadlovky na systém Olympus – jaká k tomu u Vás vedla cesta?

V roce 2017 jsem začal uvažovat u zrcadlovky o přechodu z cropu na fullframe. Tou dobou mezi moji techniku patřil Canon 7D Mark II, k ní jsem měl z objektivů 50/1.4, 100/2.8L Macro a 300/4L. Na první pohled slušná výbava, ale nějak mi tam neustále chyběl telezoom, širokáč a trochu jsem pokukoval i po rybím oku. Pak se mi naskytla možnost vyzkoušet si právě bezzrcadlovku OM-D E-M1 Mark II s několika objektivy z řady PRO. Po internetu již tou dobou k tomuto systému kolovaly články od řady našich předních wildliferů, tak jsem měl představu, co to všechno umí.

Foto: Ondřej Kovář

Najednou člověk zjistí, že se třemi objektivy má kontinuálně pokrytá ohniska v rozsahu 7-210 mm (respektive 14-420 mm na FF). To všechno navíc s konstantní světelností F2.8 a zároveň s výraznou úsporou váhy. A o E-M1 a všech jeho funkcích ani nemluvím. Zrcadlovkám v nástupu všech těch technologií, kterými disponuje Olympus, prostě ujel vlak a bylo rozhodnuto, kam mé kroky v obměně techniky budou dále směřovat.

 

Foto: Ondřej Kovář

Co pro Vás znamená fotit fotoaparáty a objektivy Olympus - ve smyslu jak Vám právě tato fototechnika usnadňuje či umožňuje získat kýžené snímky?

Dnes si už ani nedokážu představit fotit jinou technikou. Malé rozměry, vysoká odolnost těla i skel v kombinaci s řadou pokročilých funkcí z Olympusu dělá skvělého parťáka, ať už vyrazí člověk kamkoliv. Díky nízké váze nemusím neustále přemýšlet co z techniky případně nechat doma.

Foto: Ondřej Kovář

A jak jsem navíc uváděl, díky řadě funkcí, které Olympus má (skládané makro, Live ND filtr, Live Composite, ProCapture) odpadá nošení řady dalšího příslušenství. Mohu se tak soustředit na samotné focení a ne neustále řešit, že už ten batoh je po celodenním nošení nepohodlný a těžký. Oceňuji navíc propojení mobilu s foťákem a skvěle řešené ukládání vlastních profilů. Během několika sekund jsem schopný překonfigurovat veškeré jeho funkce v nastavení a díky tomu jej mohu takřka ihned začít využívat ke zcela odlišným motivům.

Foto: Ondřej Kovář

Nepřeberné množství funkcí a možností jednotlivých nastavení fotoaparátu OM-D E-M1 Mark II mi vnuklo myšlenku vytvořit si kompletní přehled českého menu tohoto přístroje v graficky srozumitelné formě formou databáze. Aktuálně mám vytvořeny tabulky pro E-M1 Mark II i Mark III a vždy s novou verzí FW se je snažím aktualizovat. Ty je možné bezplatně nebo za dobrovolný příspěvek stáhnout zde: https://gumroad.com/wilpixphoto .

 

Jakou radu byste dal svému mladšímu já z hlediska fotografie? Čím jste třeba zbytečně ztrácel čas a šlo by to dělat jednodušeji, kterým cestám se vyhnout, nebo naopak co dává smysl a stojí za to se na to zaměřit? 

Jako samouk jsem si musel projít řadou překážek a omylů, a že jich bylo nemálo. A i dnes se mám stále co učit. Když se však ohlédnu zpět k mým začátkům, tak bych zřejmě mezi nejdůležitější rady zařadil především ty, které směřují na výběr techniky. Raději několikrát přemýšlet, zda daná technika je ta správná než udělat ve výběru chybu.

Foto: Ondřej Kovář

Děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho fotografických úspěchů do budoucna!

 

SDÍLET:

Komentáře

  • 1