Makrofotografie s Niki

Makrofotografie je v našich luzích a hájích velmi oblíbeným žánrem. Ne každý se však dostane tak daleko, jako se to podařilo Nikitě Šťastné, fotografce, pro kterou je makro fotografie životní vášní. Její neuvěřitelné záběry mluví samy za sebe. V následujícím článku vás Niki seznámí se zákulisím své fotografické makro kuchyně.

Nikita Šťastná pochází ze severu Moravy, kde dlouhá léta žila. V životě udělala hodně změn a jednou z nich byla i změna bydliště. V současnné době žije ve stověžaté Praze, pracuje v planografii, což je tiskárna velkoformátových tisků a copy centrum.

Ale nechme Nikitu mluvit osobně, alespoň bude zážitek více autentický.

 

Nikita Šťastná miluje makro

K fotografii jsem se dostala již v dětství, v éře kinofilmu, svitků, vývojek, ustalovačů a zvětšovacích přístrojů, tehdy ještě v době analogové fotografie.

Za těch mnoho let se fotografie změnila v digitální a přinesla mi větší možnosti v tvorbě. Fotila jsem přírodu, krajinu, street, detail, portrét a reportáže. Asi každý si projde různými žánry, než u nějakého zakotví.

Makro a detail mi přirostl k srdci nejvíce a k tomu portrétní fotografie.

Miluji přírodu a v ní trávím většinu volného času focením.

Již v dětství se mi analogový Olympus moc líbil, měla jsem doma produktový katalog a stále do něj koukala a přála si ho mít. Katalog jsem dostala od pana učitele, který vedl fotokroužek a sám aktivně fotil.

S digitální zrcadlovkou systému DX jsem začala fotit cca před 8 lety a pak chvíli i s full frame. Fotoparátů a techniky jsem za tu dobu vyměnila celkem dost, než jsem nakonec zakotvila u systému OLYMPUS micro 4/3. Proč u Olympusu? Fotoaparátu s tak malým snímačem?

Funkce, které mi chyběly, jsem najednou měla, a ne jednu nebo dvě, ale doslova kopu. Nyní jsem měla jediný cíl, sžít se s novým systémem a umět využít všechny funkce naplno.

Co je na tomto systému tak skvělého oproti jiným? 

Samozřejmě nesmím zapomenout na kompaktnost celého systému a odolnost vůči povětrnostním vlivům. Váha je oproti jiným systémům nesrovnatelně menší. Jsem ženská a nosit 15kg na zádech se mi fakt již nechtělo. Nyní jsem na polovině váhy s mnohem větší výbavou.

 

Co mám v batohu

OM-D E-M5 Mark II, E-M1 Mark II, M.Zuiko objektivy 30mm F3.5 Macro40-150mm F2.8 PRO + telekonvertor MC-14, 75mm F1.8 Premium, 45mm F1.8 Premium, Lumix 14mm F2.5 a 20mm F1.7, Samyang 12mm F2.0, a starosklíčka Revueon 55mm F1.4 a Pentacon 29mm F2.8, dlouhé sklo 300m F4 od Nikonu. Redukce, mezikroužky, mini stativy, svítilny, blesk, softboxy, velký stativ a makro sáňky, panoramatickou hlavu, náhradní baterie, čistíci sadu a balónek, svačinu, pití, pláštěnku, to je asi tak zhruba vše.

 

Co je důležité u focení makrofotografie?

Na prvním místě je světlo, jeho intenzita a kvalita. Od toho se odvíjí vše ostatní, zda fotografie půjde vůbec vyfotit a v jaké kvalitě. U velkých přiblížení k dosažení hloubky ostrosti potřebujeme i vysokou clonu, kterou si rapidně snížíme sílu světla dopadající na snímač fotoaparátu a navíc používáme mezikroužky a další opické členy, které nám rovněž uberou světlo.

K focení makra používám jak objektivy s krátkými ohnisky, tak i středními a teleobjektivy v kombinaci s dalšími objektivy, redukcemi a mezikroužky.

Proč různá ohniska? Záleží, co fotím. Delší ohniska do přírody na plachý hmyz nebo snímky s velikou kompresí pozadí a kratší ohniska spíš na statické věci nebo méně se pohybující tvory, i když je to mnohdy individuální a záleží na podmínkách a situaci.

Makrofotografie v sobě zahrnuje mnoho dovedností a hlavně trpělivosti, neboť jednoduše vypadající snímek, může být velmi složité vyfotit.

 

Co že je vlastně to "makro"?

Makrofotografii bych rozdělila podle náročnosti focení a to dle optického poměru zvětšení.

Jednoduše řečeno, optický poměr 1:1 znamená, že jeden milimetr zobrazený na snímači se rovná skutečnému milimetru foceného objektu. Pojďme si to ale převést do praxe.

Systém micro 4/3 má šířku snímače 17,3 mm a objekt který se vykreslí na snímači má stejný rozměr. Hlavní výhoda systému micro 4/3 oproti full frame systému je právě ve zvětšení. Ono je totiž 2 krát větší oproti full frame systémům. S full frame systémem vyfotíte na celou plochu záběru při zvětšovacím poměru 1:1 objekt, který je veliký 36mm. Takže pokud chcete vyfotit objekt menší, například s rozměrem 17,3 mm, museli byste použít objektiv se zvětšením 2:1. Což u Olympusu nemusíte. 

Ukažme si nyní na názorných ukázkách různé typy makro fotografií, při různých zvětšeních.

Zvětšení 1:2 -1:5

Výhodou je dostatečná hloubka ostrosti i při nižších clonách, dá se pohodlně fotit i z ruky

 

Zvětšení 1:1

Zde již pociťujete nutnost větší hloubky ostrosti, musíte zvolit správnou clonu, čas a ISO. Dá se ještě fotit z ruky, ale stativ již doporučím.

 

Zvětšení 2:1

V tomto případě již pracujete s vysokou clonou, nebo kombinujete s Focus bracketingem, s hodně dobrou oporou z ruky. Ale volte raději stativ a k tomu makro sáňky, světla, blesky, softboxy.

 

Zvětšení 3:1 - 10:1

Velká obtížnost a nároky na vše, skládané makro, focus bracketing, ruční posun, světla, softboxy, mikro posuvy, mini studio, venku jen za ideálních podmínek nebo připravených podmínek, změna pravidel kvůli difrakci.

 

Zvětšení 11:1 – 36:1

Maximální náročnost na vše, zde již hraje roli úplně vše, kvalitní objektivy s vysokou světelností jsou podmínkou, platí zde úplně jiná pravidla.

 

Zvětšení 50:1 - to už není makro, ale mikro

Nerada se chlubím, ale napíšu to. Sama již dnes dokáži vyfotit  snímek s optickým poměr až cca 50:1 (pro představu je to 0,3 milimetru na šířku snímače) s dostupnými objektivy na trhu a jejich kombinací. Takové zvětšení již nespadá pod makrofotografii, ale mikrofotografii.

Na fotografii je složené oko zlatoočky. Šířka snímku je 0.5 milimetru.

Vždy pro mě byla a je prioritou praxe a dosažení plánovaného výsledku, než teoretické si povídání o něčem bez výsledku. Provedu vás něco málo praktickými ukázkami.

 

Focení motýlů, včel, šídel, kobylek, sarančat, ještěrek atd.

Zde ve většině případů fotím s Profi teleobjektivem 40-150mm anebo 300mm a vždy mám relativně dostatečný odstup.

Fotit můžete z ruky, ze stativu nebo použijete monopod. Na skládanou fotografii již volím stativ, protože ten pohyb je znát.

 

Focení brouků, mravenců, mušek, pavouků, kudlanek atd.

Zde používám kratší ohniska. Mým nejoblíbenějším objektivem je M.Zuiko 30mm F3.5 Macro. Dále 75mm F1.8 v kombinaci s mezikroužky, 45mm F1.8 v kombinaci s mezikroužky. Dá se použit i filtr s optickým zvětšením 2x - 4x, ale ty ke krajům již mírně zkreslují, ale hodí se např. na mravence.

 

Focení v domácím mini studiu

Focení ve studiu má své výhody i nevýhody. K největším výhodám patří stabilní podmínky, které nejsou ovlivňovány povětrnostními vlivy. Takové malé studio si uděláte doma, bude vám na to stačit pár věcí: pracovní stůl nebo dva stativy. Různé svítilny, úsporné žárovky, nějaké držáky, kolíčky, pauzovací papír, barevné obrázky nebo papíry na pozadí, tablet, větvičky, lístky, mech, kůra. A pak nápad co budete fotit. Jestli neživé věci nebo živé tvory, volba je na vás. Na přiložených fotografiích si ukážeme, co se dá vymyslet s danou sestavou a čeho můžeme dosáhnout.

Foto sestava: E-M1 Mark II + M.Zuiko 30mm F3.5 Macro, stativ s kulovou hlavou doplněný makro sáňkami s posunem ve dvou osách
Fotíme: Kudlanku na květině. Vyfoceno bez Focus Bracketingu, tedy na jeden "cvak". Optické zvětšení micro 4/3 1:2 (šířka snímku cca 36mm)

Focení při zvětšení 6:1 

Foto sestava: E-M1 Mark II + M.Zuiko 75mm F1.8 + mezikroužky + reverzně nasazený další objektiv + redukce + focus stacking ultrajemný - 1000 snímků v sadách 70 snímků a 15 x mechanický posun + PC složení v Affinity

Pro takovéto detaily již používám makro stůl s  makro sáňkami s posunem ve dvou osách a s mikroposuvy. Šířka snímku je cca 3mm, optický poměr micro 4/3 6:1.

Proč Focus Bracketing?

Na následující ukázce je jasně patrné, jaký rozdíl v hloubce ostrosti udělají složené snímky. Na prvním snímku je zaostřená jen přední část chloupků. Na 100 složených snímcích jsou chlopupky zaostřené téměř v celé své délce, avšak hlava a oči jsou stále zcela mimo hloubku ostrosti.

Teprve třetí záběr, složený z 1000 snímků je proostřený celý.

Tento krátký příspěvek jen velice stručně popisuje rozsáhlou problematiku makrofotografie. Má jen pomoci v počátcích a ve fázi, kdy se každá rada hodí a především k získání přehledu, do čeho se můžete bez zábran pustit okamžitě a co posunout na později. Do budoucna připravuji seriál članků ve kterém chci probrat makrofotografii ve větších detailech. Doufám, že se vám mé rady budou hodit k vlastnímu "domácímu" focení, a že vás svět makrofotografie a detailů nadchne na tolik, jako se to stalo u mě, a bude přinášet radost z tvorby, nové zkušenosti a poznání. Přeji vám mnoho krásných fotografií a budu se těšit na vaše dotazy. Nashledanou u mých kurzů ,,Makrofotografie s Niki".

Více mých fotografií najdete pod odkazy níže.

Zdraví vás Niki

Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100010544828158

Facebook 2: https://www.facebook.com/photonikistastna/

Galerie: https://www.mujolympus.cz/fotografove/325818/nikita-stastna 

SDÍLET:

Komentáře

  • Petr Vítek

    Petr Vítek

    8. 4. 2020

    Fantastická práce a perfektní článek :) Díky

  • 1