STATIVY A JEJICH VÝBĚR

Díky vynikajícímu stabilizátoru v tělech našich fotoaparátů se do velké míry nemusíte zabývat výběrem a nošením stativu. Přesto jsou situace, kdy se jeho použití nevyhnete. Jaký tedy zvolit, aby vyhovoval vašim potřebám?

Kdy se hodí stativ

Zvláště s fotoaparáty OM-D řady E-M5 a E-M1 není problém vyfotit ostrý snímek při širokém ohnisku i při časech 1s a delších. V některých případech je ale důležité mít fotoaparát v perfektně stabilní pozici po delší dobu, patří mezi ně např. tyto:

Dlouhá expozice v krajině

Pro kreativní rozmazání vody se nezřídka využívají několika vteřinové, v extrémních případech i několika minutové časy. V takovém případě se již bez stativu neobejdete, zejména kvůli větším výkyvům rukou i celého těla, které by při takových časech nastaly.

Foto: Marek Ondráček

Noční fotografie a malování světlem

Zde je potřeba stativu nejzjevnější – opět se jedná o velmi dlouhé časy při focení hvězdných či jakýchkoli jiných světelných drah i noční scenerie obecně.

Foto: Milan Fiala

Skládání expozic a HDR

Pokud fotíte scénu s vysokým dynamickým rozsahem jasů, jakou je např. zlatá hodinka okolo západu / východu slunce se sluncem v záběru, musíte pořídit několik různě exponovaných snímků, abyste je následně mohli v grafickém editoru složit do výsledné fotografie s rozšířeným dynamickým rozsahem a zachovali tak kresbu ve světlých i tmavých částech fotky. Aby bylo možné fotografie zdárně složit, je nutné, aby mezi nimi nedošlo k žádnému pohybu, čehož bez stativu prakticky není možné docílit.

Foto: Milan Strachota

Makro fotografie

Také zde se často jedná o skládání několika fotek přes sebe, přičemž zde nejde o různě exponované snímky, ale o snímky s různými rovinami zaostření, které po správném složení vytvoří tzv. fotografii s rozšířenou hloubkou ostrosti.

 

Foto: Nikita Šťastná

Základní rozdělení stativů

Trojnohé stativy

Nejtypičtější a nejpoužívanější podoba stativu. Zajišťuje nejlepší stabilitu a možnosti seřízení do přesné pozice. Zároveň jsou těžší a je s nimi zdlouhavější manipulace.

 

Trojnožka

Monopody

Jednodušší a lehčí varianta trojnožek. Umožňuje velmi rychlou práci, ale poskytuje pouze jednoduchou oporu, jež neumožňuje fotit výrazně delšími časy ani pořizovat více snímků bez pohybu mezi nimi.

 

Monopod

Gorilla Pody

Skvělí pomocníci, kteří svou malou velikost kompenzují variabilitou, s níž je možné je upevnit na větev, zábradlí apod. Větší modely bez problémů unesou i těžší zrcadlovku. Bez potřebného objektu, na nějž by mohly být uchyceny, ale poskytují výšku jen několik cm.

 

Joby GorillaPod

 

Co zohlednit při výběru stativu

Materiál

Plast – nejlevnější a nejméně odolný materiál. Výhodou je hlavně samotná nižší cena, ta je vykompenzována nižší životností a stabilitou. Plastový stativ je relativně lehký, ale unese také nižší hmotnost a je náchylnější na mechanické poškození.

Kov – klasický materiál vyznačující se vysokou odolností, ale také vyšší cenou a váhou oproti plastu. Nižší třídy stativů jsou zpravidla hliníkové, vyšší používají hořčíkovou slitinu.

Uhlíková vlákna – nejmodernější materiál, který skloubí nízkou hmotnost s vysokou mechanickou odolností. Je třeba ovšem počítat s vyššími pořizovacími náklady.

 

Stativ z úhlíkových vláken

Počet segmentů a síla nohou

Zde platí jednoduché pravidlo – čím méně segmentů nohou, tím lépe. Nejkvalitnější a nejstabilnější stativy mají 3 segmenty, které jsou silnější, díky čemuž unesou vyšší váhu a poskytují vyšší stabilitu. Jsou ale těžší a často i dražší než stativy s vyšším počtem segmentů a tenčími nohami. Ty mají naopak výhodu v nižší váze a skladnějším provedení.

 

„Vylamovací“ nohy

Lepší stativy umožňují vylomit nohy i za rámec standardní polohy. Díky tomu je možné stativ roztáhnout a dostat fotoaparát níže k zemi, což je užitečné zejména při fotografování květin nebo krajiny s ultra širokoúhlým ohniskem.

Středový sloupek

Důležitý prvek, který by stativ měl určitě mít – umožňuje vám dostat fotoaparát výše, přestože standardní poloha s plně vysunutými segmenty nohou poskytuje jen určitou výšku. Pozor ovšem s jeho užíváním – není dobré sloupek vysouvat příliš, zvláště pokud je větrné počasí. V takovém případě je zvýšené riziko rozhýbání fotoaparátu a rozmazání snímku.

 

Vyšší modely stativů také umožňují sloupek vyjmout a obrátit, aby fotoaparát mohl viset „hlavou dolů“ a tím se dostat blíže k zemi, když je potřeba. Vybrané stativy umožňují dokonce vysunout sloupek do strany a udělat z něj rameno např. pro focení shora (flat lay).

 

Háček na zavěšení batohu

Zpravidla je součástí středového sloupku, zdaleka ne každý stativ se středovým sloupkem ho ale má. Umožňuje zavěšení batohu, díky čemuž nemusíte batoh mít na zádech ani ho válet na zemi, a navíc poskytuje dodatečné zatížení stativu, čímž zvyšuje jeho stabilitu.

 

Stativové hlavy – druhy

Vedle samotného stativu je důležitý také výběr stativové hlavy. Levnější stativy jsou často dodávány vcelku se stativovou hlavou. Vyšší modely se prodávají zvlášť a je tedy možné zvolit libovolné kombinace značek a typů hlav.

Trojcestné (3D) hlavy

Klasické provedení stativové hlavy se třemi páčkami pro nastavení polohy fotoaparátu ve 3 osách. Jedná se o levnější, ale současně nejpomalejší, resp. nejkostrbatější možnost, jelikož každou osu musíte nastavit zvlášť. Je možné je použít na jakoukoli příležitost, ale za cenu pomalejší práce.

Kulové hlavy

Oblíbená varianta zvláště díky bleskurychlému nastavení polohy fotoaparátu ve všech osách pomocí jednoho šroubu. Proti tomu stojí vyšší pořizovací náklady a obtížnější jemné nastavení přesné polohy. Hodí se zejména pro focení pohybu či krajiny.

Převodové hlavy

Nejpokročilejší z obvykle používaných stativových hlav. Nastavení polohy fotoaparátu probíhá opět ve 3 osách, přičemž je možný jak rychlý pohyb pro výraznou změnu polohy, tak zejména jemné doladění přesné pozice pomocí dolaďovacích šroubů. Perfektní řešení pro focení statických scén – produktů, architektury či krajiny.

 

Mimo tyto typy existují také speciální, zejména panoramatické hlavy, ale o těch vzhledem k jejich specifičnosti napíšeme někdy příště.

 

Upínací destičky

Poslední částí, kterou je dobré se při výběru stativu zabývat, je upínací destička, neboli plát, který připevníte dospodu fotoaparátu, abyste jej pak mohli snadno přichytit či sundat ze stativu. Různí výrobci dodávají destičky vlastní výroby, které jsou ale kompatibilní jen s jejich produkty.

 

Zajímavý je ale univerzální systém Arca Swiss, který se rozšířil mezi mnoha výrobci a díky němuž můžete mít jednu destičku stále přišroubovanou na fotoaparátu, a při tom ho libovolně přendávat mezi různými stativy (např. z trojnožky na Gorilla Pod) či jiným příslušenstvím, jako upevňovací klipsy apod.

 

SDÍLET:

Komentáře

  • 1