10 TIPŮ PRO POŘÍZENÍ PRODEJNÝCH CESTOVATELSKÝCH FOTEK

Cestovatelské fotografie zachycují vaše osobní zážitky, abyste na ně mohli vždy vzpomínat. Nemusíte si je však nechávat jen pro sebe. Ve skutečnosti lidé leckdy rádi zaplatí za to, aby se nechali přenést vašimi fotografiemi do vzdálených míst. Naučte se pořizovat profesionální fotografie, které budou vypadat tak dobře, že vám zaplatí další cestu.

1. INVESTUJTE DO VÝKONNÉHO VYBAVENÍ

Prodejné cestovní fotografie se nefotí chytrým telefonem (i když výjimečně se může zadařit). Budete potřebovat kvalitní fotoaparát, který je zároveň dostatečně lehký a kompaktní, abyste ho mohli mít na cestách s sebou. Méně objemný než plnoformátová zrcadlovka, ale výkonnější než kompaktní fotoaparát či mobil. Jednoduše – systém Olympus je pro cestovatele ideální.

 

Snadno přenositelný systém Olympus umožňuje cestovat nalehko a být pohotoví

Pro případné noční fotografie se také neobejdete bez stativu, během dne vám ale i za zhoršených světelných podmínek velmi usnadní život vestavěný stabilizátor, a to jak ve fotoaparátech řady OM-D, tak PEN.

 

2. RŮZNÁ OHNISKOVÁ VZDÁLENOST

Používání různých objektivů rozšíří vaše fotografické možnosti. Zde je několik základních pro fotografování na cestách:

Střední ohnisko - Foto: LUKÁŠ TYCAR

Širokoúhlé ohnisko - Foto: MAREK ONDRÁČEK

 

Dlouhé (tele) ohnisko - Foto: MAREK ONDRÁČEK

3. VYUŽIJTE SVĚTLO

Během zlaté hodinky, která nastává hned po východu a těsně před západem slunce, jsou objekty nasvíceny měkkým teplým světlem a stíny jsou delší. To dodává iluzi hloubky. Těsně po západu slunce navíc nastává také tzv. modrá hodinka, která představuje další velkou příležitost. Tehdy je možné nejlépe zachytit živé barvy noci.

 

Foto: MAREK ONDRÁČEK

Foto: MAREK ONDRÁČEK

4. ZVAŽTE NABÍDKU A POPTÁVKU

Mějte přehled o typech fotografií, které se prodávají a o místech, po kterých je vysoká poptávka. Pomocí filtru oblíbenosti na fotografických webech můžete zjistit, s čím máte tu čest. Témata jako jídlo, architektura a krajina mají tendenci se dobře prodávat, ale jsou také již hodně nasycena.

Foto: GÁBINA WEISSOVÁ

Zpestřete je fotografováním skutečných lidí, kteří dělají skutečné věci. Zarámujte pamětihodnosti s děním, které se kolem nich odehrává. Fotografujte části své destinace, kam většina turistů nechodí. Vyhledávejte akce, které zdůrazňují kulturní rozmanitost. Autenticita nikdy nevyjde z módy.

 

Foto: ONDŘEJ BLAHO

5. OVLÁDNĚTE SVŮJ STYL

Existuje určitý styl cestovních fotografií, které se obvykle prodávají. Čím univerzálnější, tím lepší. Například lidský kontakt je mocný nástroj, takže fotografie, které zachycují vztahy, jsou vždy dobrou sázkou. Dalším oblíbeným tématem je zobrazení malých postav v působivé krajině. Tento koncept lze využít jak k povzbuzení lidí, aby vyrazili ven, tak k překonání nějaké výzvy. Jen vždy nezapomínejte na heslo – bezpečnost především!

   

Foto: BARBORA GAJOVÁ

6. FOTOGRAFUJTE – HODNĚ!

Pokud to s prodejem myslíte vážně, vezměte si na cestu několik SD karet. Čím více odlišných variant téhož objektu můžete zachytit, tím lépe. Ať už jde o osvětlení, úhel záběru nebo kompozici, malé rozdíly umožní zákazníkům najít přesně to, co hledají.

 

Foto: MILAN CHOBOLA

7. FOŤTE VE VYSOKÉM ROZLIŠENÍ

Když někdo zaplatí za fotografii, očekává vysokou kvalitu. Nejlepším způsobem, jak zaručit, že vaše fotografie budou splňovat potřeby zákazníků, je fotografovat v nejvyšším možném rozlišení fotoaparátu. Takto pořízené snímky lze použít pro cokoli od sociálních médií až po tisk. Obvykle je výchozí nastavení fotoaparátu v nejvyšším rozlišení, ale vždy je chytré to dvakrát zkontrolovat, abyste se ujistili, že pořizujete snímky v nejlepší kvalitě.

 

Foto: MAREK ONDRÁČEK

Foto: MILAN STRACHOTA

8. MINIMALIZUJTE ŠUM

Zkreslené a zrnité oblasti, známé jako šum, rozptylují pozornost diváka, snižují kvalitu a ztěžují prodejnost fotografií. Abyste se vyhnuli pořizování zašuměných snímků, fotografujte při nízkém nastavení citlivosti ISO. Snažte se udržet citlivost ISO pod hodnotou 1600.

 

Foto: PAULÍNA GIECIOVÁ

9. NEPŘEHÁNĚJTE TO S ÚPRAVAMI

Fotografie, které nejsou nadměrně oříznuté, syté a jinak „vyšperkované“, jsou prodejnější. Samozřejmě můžete provést základní korekce technických aspektů fotografie, jako je rámování a expozice, ale vyhněte se náročnému zpracování. Nechcete dělat nic, co by váš objekt znehodnotilo.

 

Foto: VERONIKA BARNES

10. POZOR NA ZÁKONY

Při prodeji fotografií z cest je třeba mít na paměti několik právních aspektů. Za prvé, snímky s lidmi téměř vždy vyžadují modelingová prohlášení. Stáhněte si do telefonu aplikaci pro vydávání modelingových licencí nebo mějte v brašně s fotoaparátem několik dalších kopií, když jste na cestách. Zadruhé si dejte pozor na ochranné známky a loga. Než dáte své fotografie k prodeji, upravte z nich veškerý obsah specifický pro danou značku.

Foto: ILONA ROSENKRANCOVÁ

V neposlední řadě mějte na paměti, že jakmile budou snímky k dispozici jinde, nemusí být možné je prodat soukromě. Než se k něčemu zavážete, přečtěte si smlouvu a ujistěte se, že vám podmínky vyhovují.

Pořizování prodejných fotografií znamená najít rovnováhu mezi masovou atraktivitou a vybočením z davu. Není to snadné, ale může se to vyplatit.

SDÍLET:

Komentáře

  • 1