KOMPOZICE POMOCÍ VODICÍCH KŘIVEK A LINIÍ

Vodicí linie a křivky jsou jedním ze základních kompozičních postupů, kterým můžete zdůraznit hloubku prostoru a vést pozornost k hlavnímu motivu fotografie. Naučte se je kolem sebe vidět a tvořivě s nimi pracovat!

Vodicí linie a křivky jsou kompoziční technikou, při níž fotograf využívá přirozeně se vyskytující linie a křivky v kompozici snímku, které přitahují pozornost diváků k hlavnímu tématu nebo emocionální komunikaci na snímku.

 

Foto: VLADISLAV T. JIROUŠEK

Linie nebo křivky vytvářejí přirozenou cestu, po které se oko diváka vydá při putování příběhem nebo oblastmi zájmu v celém snímku - to vše zároveň ukazuje, že fotograf použil čistý a stručný kompoziční plán a snímek dobře provedl.

Tento kompoziční nástroj můžete použít v mnoha různých žánrech tím, že změníte způsob pohledu na objekt, nebo zvolíte jiný objektiv či místo.

 

Foto: MAREK ONDRÁČEK

Foto: MARTIN PAVINGER

Je také důležité mít na paměti, že linie mohou být rovnoběžné nebo se sbíhat. Obojí bude na oko působit trochu jiným způsobem. Sbíhající se linie mají tendenci prohlubovat prostor a nabízet pocit vzdálenosti, zatímco rovnoběžné linie vytvoří pocit struktury.

 

Foto: JOSEF SYNEK

Skvělým způsobem, jak se zapojit do používání vodicích linií v kompozici, je pozorovat scénu bez fotoaparátu u oka. Jakékoli přirozeně vedoucí linie se stanou zjevnými. Hledejte silnice, chodníky, aleje, řeky a vodní toky. Vstřebejte scénu a jakmile najdete linie, které chcete použít, zvedněte fotoaparát k oku a dotvořte kompozici.

Foto: MICHAL JIRÁK

Pomocí linií prokreslete pohled na hlavní objekt nebo myšlenku. Ulice mohou vést k budovám, silnice se mohou vinout ke vzdáleným horám apod. Nezapomeňte, že k vedení může pomoci také kontrast, kdy rozdíly mezi světlem a tmou vytvářejí vedoucí světlo.

 

Foto: JARDA RYJÁČEK

Foto: MILAN STRACHOTA

A samozřejmě se bavte vytvářením příběhů pomocí těchto a dalších kompozičních technik a nepřestávejte experimentovat!

 

Foto: MAREK ONDRÁČEK

Foto: JAKUB SEDIVY

SDÍLET:

Komentáře

  • 1