OŘEZ PŘI FOTOGRAFOVÁNÍ ZVÍŘAT

Fotografování zvířat je často zkouškou trpělivosti, ale i pohotovosti. Mnohdy je také spojeno s děláním kompromisů s ohledem na ne vždy dokonale vyhovující podmínky, prostředí nebo pozic zvířete. A právě ořez může být jedním z nástrojů, jak vylepšit jinak na první pohled ne příliš povedenou fotografii.

Při fotografování divoké přírody toho může fotograf ovlivnit jen poměrně málo. Zvířata mají svou vlastní hlavu. Nemůžete naplánovat, kde a kdy budou. Nemůžete ovlivnit podmínky a mnohdy ani pozadí, se kterým budete fotografovat. Nemůžete jim diktovat polohu těla ani pózování. A fotografové, kteří používají základní objektivy typu 14-42mm, se mohou ocitnout v ještě větším omezení, pokud jde o kompozici snímku. Proto je tak důležité přijmout věci, které máte pod kontrolou - a ořez je jedním z nejlepších nástrojů, které mohou fotografové divoké přírody využít.

 

Foto: VÁCLAV BYSTŘICKÝ

Ořez jako nástroj pro přiblížení

Říká se, že pokud při fotografování divoké přírody váš objekt vyplňuje záběr - je možné, že jste příliš blízko. Je to solidní vodítko, jak se ujistit, že respektujete vzdálenost objektu, a i když jistě existují situace, kdy můžete eticky dosáhnout záběru zvířete vyplňujícího snímek (fotografování z auta, ze slepé uličky, použití super-teleobjektivu atd.), je to věta, kterou je dobré mít při fotografování na paměti.

Foto: HEDVIKA PORŠOVÁ

Záludnost spočívá v tom, že záběry zvířat vyplňujících snímek mohou být neuvěřitelně přesvědčivé. Je to perspektiva, kterou pouhým okem pravděpodobně nikdy neuvidíme. Poskytuje intimní, zajímavý, a někdy dokonce i zastrašující pohled. Protože je obtížné pořídit tyto snímky ve stylu portrétu přímo z fotoaparátu, nabízí se ořezání snímků tak, aby hlava fotografovaného zvířete vyplnila větší část záběru.

 

Foto: PAVEL KŘÍŽ

Při vytváření těchto typů snímků je dobré fotografovat ve výšce očí zvířete, kdy je jeho tělo otočeno směrem k fotoaparátu. To napodobuje styl lidských portrétů a pomáhá vytvořit pocit intimity.

 

Foto: MARTIN PAVINGER

Ořez pro kompozici

Není nad správnou kompozici snímku ve fotoaparátu. Skutečnost je však taková, že někdy jsou setkání s divokou zvěří tak prchavá nebo nepředvídatelná, že nemáte čas promýšlet jemné kompoziční detaily snímku. V těchto případech je ořez skvělým způsobem, jak kompenzovat to, co jste v daném okamžiku přehlédli. Když víte, že nemáte čas pečlivě promýšlet kompozici, snažte se alespoň co nejlépe zarámovat zvíře do středu záběru s dostatkem volného prostoru kolem něj, abyste mohli později při úpravách záběr upravit a měli co největší plátno pro práci.

Foto: ROSTISLAV KRÁLÍK

Při ořezávání za účelem zdokonalení kompozice raději ponechte určitý negativní (prázdný) prostor ve směru, kterým je zvíře otočeno, a zároveň zvíře umístěte do vnější třetiny snímku. To pomáhá vyvážit snímek podle pravidla třetin a zároveň zobrazit část prostředí zvířete.

 

Foto: RADIM HLAVÁČ

Můžete být také kreativní při kompozičním ořezu - prázdný prostor vypráví příběh a to, že je objekt v záběru malý a zároveň je vidět větší část pozadí, dává divákovi možnost pochopit kontext snímku.

 

Foto: RADIM HLAVÁČ

Oříznutí pro eliminaci

Ne každá scéna může být dokonalá. Váš objekt se může potloukat na okraji silnice, kde jsou vidět kužely a sloupky dopravních značek. Možná fotografujete v hustém porostu a rušivé klacky nebo stromy odvádějí pozornost od fotografovaného objektu. Nebo může být vaše zvíře součástí stáda a ostatní zvířata odvádějí pozornost od mohutnosti toho, na které jste se zaměřili. Koneckonců zvířata mají splynout s krajinou nebo zbytkem svého stáda.

Foto: MILAN FIALA

Ořez je vynikající nástroj, který vám pomůže zajistit, aby vaše objekty vynikly. Izolace objektu je při fotografování divoké zvěře klíčová, proto je důležité přemýšlet o způsobech, jak eliminovat rušivé prvky, aby vznikl mnohem přímočařejší snímek.

SDÍLET:

Komentáře

  • 1