5 TIPŮ JAK FOTIT OHŇOSTROJE

Závěr roku se kvapem blíží a s ním také plánované i neplánované ohňostroje větších či menších rozměrů. Ať tak či onak, fotografování ohnivé show je poměrně vděčné, avšak není zcela jednoduché. Jak na něj?

Když se nad celou situací krapet zamyslíme, tak se v podstatě jedná o podobnou situaci, jako je fotografování v podvečer nebo v místech s nedostatkem světla. Je třeba si uvědomit, co vlastně budete fotografovat – světelně intenzivní výbuchy oproti tmavé obloze, které vykreslují obrazce svojí trajektorií.

Pokud budeme tuto situaci zkoušet zasadit do expozičního trojúhelníku, pak dojdeme k jednoduchému závěru:

  • čas musí být delší, aby se stihly vykreslit trajektorie světla, ale zase ne příliš dlouhý, protože by mohlo dojít k výrazným přepalům na scéně
  • vzhledem k tomu, že není požadována práce s malou hloubkou ostrosti – ostatně při tmavém pozadí oblohy by to ani nemělo smysl – je vhodné pracovat s vyšším zacloněním objektivu pro dosažení lepší ostrosti, prokreslení do hloubky a především pak eliminaci případných přepalů
  • citlivost je vhodné volit co nejnižší – vzhledem k tomu, že budeme pracovat s delším časem, není třeba hnát citlivost nahoru a raději nastavit nižší hodnoty s menším množstvím šumu.

1. Stativ nebo stabilizace?

Ačkoliv mají bezzrcadlovky PEN a OM-D výkonné stabilizátory, se kterými byste pravděpodobně i ohňostroj zvládli vyfotit, je stativ mnohem lepším řešením. Můžete si totiž v poklidu odložit fotoaparát na stativ a dáte odpočinout rukám i nohám, nemluvě o tom že pro využití speciální funkce bezzrcadlovek Olympus je stativ takřka nutností.

Při použití stativu nezapomeňte stabilizaci ve fotoaparátu (a případně i v objektivu) vypnout. Stativ postavte pevně a ideálně jej můžete ještě zatížit fotobrašnou pověšenou na háčku středové tyče. Posledním krokem by pak mělo být nastavení vhodného úhlu záběru.


Foto: Jaroslav Špiřík

2. Bezdrátově na mobilu

V ideálním případě si spárujte mobilní telefon s fotoaparátem a přepněte se v mobilu do režimu vzdáleného ovládání s živým náhledem, abyste si mohli přizpůsobit expozici a nastavit si aparát podle potřeby. Nanečisto si vyzkoušejte reakci závěrky na dotyk na displeji mobilu – minimální zpoždění se může vyskytnout a byla by škoda ztratit dobrý záběr, kvůli tomu, že nemáte natrénováno.

TIP: JAK NA DÁLKOVÉ OVLÁDÁNÍ FOTOAPARÁTU

Nezapomeňte, že v případ používání objektivu s elektronickým pohonem zoomu (14–42 mm EZ nebo 12–50 mm EZ), můžete pomocí vzdáleného ovládání také měnit ohnisko objektivu a s ním i úhel záběru. 

3. Expoziční režim

Ještě než začnete cokoliv fotografovat, doporučujeme nastavit si ukládání snímků v kombinaci JPEG + RAW, abyste měli dostatek zdrojových dat pro případné úpravy. Expoziční režim zvolte manuální, jelikož budete potřebovat ovlivnit kompletní nastavení digitálu.

Citlivost je jasná – nejnižší hodnota ISO 200, v případě clony doporučujeme pohybovat se v rozmezí F8 až F11. Expoziční čas pak nastavte do specifického režimu, který najdete pouze u bezzrcadlovek Olympus a má označení Live Composite – má zkratku LIVECOMP a najdete jej v manuálním režimu, když budete otáčet dialogovým kolečkem úplně doleva, je to poslední volba při nastavování časů. Pro nastavení expozičního času první fotografie je třeba stisknout při zvoleném čase LIVECOMP tlačítko Menu a můžete si vybrat konkrétní expoziční čas.

Jakmile máte nastaveno, stisknete spoušť pro pořízení prvního snímku – o pře/pod expozici vás informuje osa vedle hodnoty clony – a po druhém stisku spouště již pozorujete displej a kontrolujete, co vše je zaznamenáno na snímači. Jakmile jste se snímkem spokojeni, stačí stisknout spoušť znovu pro ukončení snímání.

4. Jak a kam ostřit?

Těžko budete ostřit na objekt, který nevidíte dříve, než je odpálen do vzduchu. Pro správné zaostření tedy můžete využít dvou způsobů – jednak necháte vše na fotoaparátu a zaostříte při druhém stisknutí spouště na některý ze světelných paprsků – což však může být problematické, pokud nebude paprsek dostatečně kontrastní.

Druhým způsobem je předostření do vzdálenosti, ve které budou ohnivé provazce létat, případně na předmět ve stejné vzdálenosti a následně přepnutí do manuálního režimu ostření, čímž si zaostřenou vzdálenost „uzamknete“.


Foto: Josef Rovenský

5. Kompozice a tip na závěr

Kompozice při fotografování ohňostrojů by měla být pokud možno co nejčistší a nejjednodušší – obvykle se proto volí takový úhel záběru, kdy vidíte pouze vybuchující rakety proti černé obloze. Zajímavou alternativou však může být využití odrazu na vodní hladině nebo volba takového stanoviště, kdy bude ve spodní části záběru nějaká výrazná dominanta typická pro lokalitu, kde fotografujete – věž kostela, silueta hradu nebo zámku apod. Obecně je však vhodné volit spíše širší záběr.


Foto: David Buček

Velký pozor si dejte na kouř, který při odpalování vzniká, při nízkém tlaku vzduchu a vyšší vlhkosti může kouř zahalit významnou část ohňostroje, a pokud fotografujete z nižších pozic a nestojíte někde na kopci, pak budete mít záběr plný barevného kouře, ale samotné ohnivé dráhy a výbuchy nebudou vidět. V takovém případě se snažte pořídit co nejvíce fotografií hned na začátku ohňostroje, kdy ještě není kouře tolik.

Komentáře

  • 1