JAK NA MALOVÁNÍ SVĚTLEM?

Pro mnoho fotografů nastaly nepříliš vhodné podmínky s nedostatkem světla, nicméně brzké stmívání je možné využít i ve svůj prospěch. Například k malování světlem, tedy lightpaintingu.

Malování světlem je vcelku specifická technika fotografování, která sice není příliš rozšířená, ale zato dokáže zaujmout jakéhokoliv diváka. Výhodou je totiž fakt, že byť je fotografovaný námět sebevíce jednodušší, díky barevným světlům je výsledná fotografie působivá a originální.

Jak již sám název techniky napovídá, fotografie je tvořena doslova malováním světlem. Oproti klasickému přístupu, kdy se fotografuje za denního nebo umělého osvětlení, které vlastně vykreslí obraz na snímači, při malování světlem je potřeba mít fotografovanou scénu v pokud možno co největší tmě.

Jak na tmu a na světlo

Díky nízké hladině osvětlení je totiž velmi snadné, zachytit na obrazovém snímači stopu světla, které se vyskytne v průběhu expozice na scéně. Pro začátky je asi nejlepším řešením vyzkoušet si malbu světlem v interiéru, kde si můžete snadno zatemnit a vytvořit si tak ideální podmínky.

Vedle tmy bude třeba mít po ruce ještě zdroj světla – v ideálním případě malou bodovou svítilnu, která však nebude mít příliš velký výkon, abyste si celou scénu příliš neosvítili, takže by nebylo vidět vůbec nic. Pracovat můžete také s různými barevnými filtry, díky nimž nasvícené objekty získají jiný barevný nádech a světelná malba může mít také zcela jinou barvu.

Nezbytným doplňkem je samozřejmě stativ, na který fotoaparát ustavíte a nejlépe ještě zatížíte pomocí batohu nebo fotobrašny pověšené na háčku na středovém sloupku. Sebemenší drcnutí do stativu vám znehodnotí celou fotku, a platí to i o silnějších otřesech půdy v okolí stativu, takže určitě našlapujte obezřetně.

Výběr místa

Pokud si vyzkoušíte malovat světlem v interiéru, tak budete mít základní průpravu za sebou a čeká vás práce v terénu. Tam je obvykle nejtěžší najít vhodné místo, kde budete fotit. Rozhodnout byste se měli mezi dvěma přístupy – buďto budete fotografovat pouze světlem uměle vytvořené a namalované obrazce ve tmě nebo se budete snažit zachytit i okolní prostor.

Působivé a velmi efektní jsou snímky krajiny, do níž je umístěn nasvícený objekt nebo osoba. Ještě zajímavější jsou ale fotografie, kde je člověk fotografován na pozadí nočního města a pomocí světla mu jsou „přidány“ části těla, které nemá anebo je pomocí světelného zdroje vykreslen na fotografii rámeček různého tvaru.

Jak nastavit fotoaparát

Malování světlem je z pohledu expozice velmi podobné noční fotografii, a tudíž pro něj platí prakticky shodná pravidla a doporučení. V ideálním případě tedy fotografujte v plně manuálním režimu, kde můžete ovládat jak clonu, tak čas. Vzhledem k tomu že budete fotografovat ze stativu, je třeba vypnout stabilizaci obrazu, aby nedošlo k rozmazání snímku.

Dále zvolte vhodnou clonu, ta bude záviset částečně na použitém objektivu, nicméně neuděláte špatně, pokud zacloníte na F8 až F11. Získáte tím jednak větší hloubku ostrosti a také využijete tzv. „zlaté okno objektivu“, tedy rozsah clon, při kterých má většina objektivů nejlepší kresbu.

Citlivost volte co nejnižší, tedy hodnotu ISO 200 a nezapomeňte v Uživatelském menu fotoaparátu aktivovat Redukci šumu, která omezuje množství šumu a hot pixely při dlouhých expozičních časech. Filtr šumu, který omezuje šum při vysokých citlivostech naopak vypněte.

Posledním parametrem je expoziční čas – s tím můžete pracovat v zásadě třemi způsoby. Zvolit konkrétní delší expoziční čas – ostatně zkušební snímek budete muset pořídit tak jako tak – a chvíli experimentovat s jeho délkou. Druhou možností je využít režim Bulb nebo Live Time – v obou případech se světlo sbírá po celou dobu otevření závěrky, což s sebou nese dvě specifika. Jednak může dojít k přeexpozici, pokud bude někde v záběru světlé místo, které neustále září a jednak uvidíte finální fotografii až po ukončení expozice.

Poslední možností je využít režimu Live Composite, který zjednodušeně řečeno pracuje tak, že fotoaparát pořídí tzv. referenční snímek a následně bude zaznamenávat pouze světlejší pixely oproti prvnímu referenčnímu obrázku. Výsledkem bude fotografie, na které nevzniknou přepaly, jako u výše uvedených dvou režimů.

Kompozice a práce s modelem

Jakmile budete mít nachystanou expozici, je třeba zaostřit snímek – nejlépe ručně, abyste měli jistotu správného zaostření i při dotknutí se spouště – a upravit kompozici. Z pohledu kompozice je třeba popřemýšlet, co má být výsledkem vaší snahy. Buďto bude dominantní samotná malba světlem na tmavém pozadí nebo budou světelné „šmouhy“ pouze dokreslovat hlavní objekt scény.

V prvním případě na kompozici de facto nezáleží, jen si ponechejte dostatek volného místa, kolem světelné malby, abyste ji mohli případně oříznout. Jestliže hodláte vysvítit i část scény – kámen, strom, potok apod. – pak je třeba volit adekvátní kompozici s využitím známých pravidel.

Je-li součástí scény i model/ka, pak je třeba se dohodnout na minimálním pohybu a snaze dosáhnout zamrzlého postoje. V opačném případě hrozí, že budou kontury těla, a především obličeje neostré, případně zdvojené, což není zcela žádoucí.

Tipy pro praxi

Vzhledem k tomu, že se při této technice využívá primárně nedostatku světla pro vytvoření zamýšleného efektu, je třeba dodržovat osvědčené postupy. Mezi ně patří následující:

  • Nezapomeňte na samospoušť – i letmý dotek spouště může rozvibrovat digitál se stativem a znehodnotit tak výslednou fotku
  • Oblečte si co nejtmavší oblečení, abyste na scéně nebyly nedopatřením vidět
  • Baterku rozsvěcejte pouze v okamžiku, kdy ji chcete použít, a to tak, že ji zavřete do dlaně, abyste eliminovali parazitní světlo
  • Jestliže budete průběžně kontrolovat scénu na spárovaném mobilu, otočte se zády k digitálu nebo odejděte ze záběru, abyste ho nezkazili
  • Budete-li malovat písmena, nezapomeňte na jejich stranové otočení, jinak nebude nápis čitelný

Komentáře

  • 1