FLATLAY NEBO TŘÍČTVRTKA?

Nejen fotografování jídla, ale často také zátiší nebo minimalistické kompozice jsou velmi oblíbeným námětem pro tzv. flat lay fotografii. Je to ale správný postup?

Jedno z velmi častých pravidel při komponování zní jednoduše – pravidla jsou od toho, aby se porušovala. Málokdy se však autoři druhé poloviny tohoto rčení drží i jeho druhé poloviny, a sice že je možné pravidla porušovat, avšak měli bychom vědět proč je porušujeme a jak bude výsledný snímek fungovat.

Podobným případem je i rozhodování mezi flat lay fotografií a klasickým tříčtvrtečním záběrem. Nedá se totiž říct, že by jeden nebo druhý způsob fotografování byl špatný. Každá fotografie a námět si totiž zaslouží individuální přístup jak k expozici, tak i ke kompozici. A každý ze zmíněných postupů má také svá specifika a je vhodný pro mírně odlišné záběry.

Flat lay

Jak už sám název napovídá, jedná se v tomto případě o záběry, kde leží hlavní objekty na rovné ploše, fotograf pak snímá rozložené objekty kolmo k podložce. Výhodou takového snímku je možnost stylizovat jej celý přesně podle vašich představ.

Z hlediska samotného námětu se flat lay fotografie používá velmi často v případě nejrůznějších koláží anebo právě při fotografování jídla. Ne vždy je totiž talíř s pokrmem atraktivní při klasickém záběru z mírného nadhledu a focení „naplocho“ je snadnější i z pohledu kompozice a práce s pozadím.

Typickým záběrem je v těchto případech talíř s pokrmem a vedle něj rozložené rekvizity či ingredience z nichž je pokrm vytvořen. Snadno a rychle tak můžete vytvořit snímek, který má vysokou výpovědní hodnotu nejen z pohledu finálního pokrmu, ale také z pohledu jeho přípravy a práce s ingrediencemi.

Na druhou stranu je ale třeba počítat s tím, že při fotografování naplocho není možné pracovat s malou hloubkou ostrosti, díky níž je možné oddělit hlavní objekt od pozadí a směřovat tak divákovu pozornost na konkrétní část snímku. Vše je totiž v rovině kolmé ke snímači shodně ostré nebo neostré.

Z výše uvedeného je tedy jasné, že budete muset zaujmout diváka nikoli selektivním zaostřením, ale především barevným či obsahovým kontrastem společně s kompozicí a rozložením jednotlivých objektů na fotografii.

Z pohledu osvětlení má flat lay také svá specifika – v ideálním případě byste měli používat rozptýlené difúzní světlo, které nasvítí ploch záběr tak, aby zůstal plochý. K tomu je samozřejmě potřeba pracovat s umělým světlem minimálně ze dvou stran záběru (vpravo a vlevo, případně jedno světlo + odrazná deska.

Alternativou je využití přirozeného světla, společně s mírnou přeexpozicí, která „vymaže“ případné nežádoucí stíny. Pracovat však můžete i naopak, kdy naopak směrového světla využijete a v rámci kompozice budete pracovat i se stíny, které vrhají fotografované předměty. A nezapomeňte, že nejlépe vypadají snímky finálně upravené na čtvercový formát.

Tříčtvrteční pohled

Tříčtvrtku, jak se také tomuto záběru říká, zná snad každý a jedná se o jedno ze základních pravidel fotografování. Vaše pozice, respektive pozice fotoaparátu by měla být taková, aby pomyslná osa vedená středem objektivu svírala úhel přibližně 45° s pomyslnou osou vedenou hlavním objektem na fotografii, a to v pravolevém směru a také směrem vzhůru.

Díky využití perspektivní zkratky a možnosti pracovat s malou hloubkou ostrosti se dostáváte při expozici do situace, která obvykle vyžaduje přesnější kompozici a sledování druhého plánu fotografie, který je nezbytným doplněním hlavního objektu.

Práce s perspektivou navíc dodá fotografii hloubku a prostor. Při vhodném úhlu záběru – tříčtvrtka s mírným nadhledem – dokážete jedním snímkem předat divákům obrovské množství informací. Typickou ukázkou jsou v oblasti fotografování jídla například hamburgery nebo pečená zvěřina – důraz na to hlavní na snímku, tedy upravené maso, tak lze vyjádřit poměrně jednoduše.

Z pohledu osvětlení je tříčtvrtka také jednodušším způsobem exponování, jelikož můžete pracovat de facto s jakýmkoli světlem či spíše s jakýmkoli směrem světla. Samozřejmostí zůstává požadavek na rozptýlené světlo ovšem jeho směřování a tím pádem také modelování světlem je již v rukou fotografa a mělo by odpovídat jeho záměru.

Formát fotografie je jen a jen na vás, ať už to bude snímek na výšku, na šířku nebo čtvercový se středovou kompozicí. Výběr je široký a omezení takřka žádné.

Sdílejte a chlubte se

Ať už se rozhodnete při fotografování jídla věnovat se klasickému postupu nebo zvolíte plochou flat lay fotku, je třeba se s ní také pochlubit. Sdílení takových snímků v rámci sociálních sítí je totiž zcela nezbytné, a to nejen proto, abyste následovali všeobecný trend, ale zvláště proto, abyste se naučili přijímat konstruktivní kritiku a pochvalu, které vás mohou při fotografování posunout k ještě lepším záběrům.

Komentáře

  • 1