4 DOVEDNOSTI, KTERÉ POTŘEBUJETE PRO VYPRÁVĚNÍ PŘÍBĚHU FOTKOU

Ovládat fotoaparát byste měli zvládnout i poslepu, stejně tak expozice s možností kreativního zásahu v podobě úpravy parametrů nebude nic složitého. Ovšem pouze o technické stránce fotografie není.

Snad ještě důležitější, než technika a její výběr, je při fotografování nalezení toho správného záběru, vhodného námětu, a především komunikace s lidmi kolem sebe. Jedině tak můžete vytvořit snímek, který bude něčím výjimečný a zaujme široké publikum.

Hledejte osoby s vášní pro různou činnost

I když vámi fotografovaný a zaznamenávaný příběh není o lidech samotných, stále budete nějaké potřebovat, aby vám pomohli příběh odvyprávět. Pozorujte, kdo je zapálený pro svoji věc a dokáže o ní nejen hovořit, ale i zajímavě a spontánně gestikulovat.

Nejvíce takto zapálených osob najdete většinou mezi dobrovolníky nebo v nejrůznějších komunitách – v obou případech se totiž jedná o osoby, které mají společný cíl a setkávají se za stejným účelem. Většinu se navíc jedná o činnosti prospěšné, takže potřeba komunikovat je světu pro ně bude zcela zásadní.

Budujte kontakty a mluvte s lidmi

Ne nadarmo se říká „líná huba holé neštěstí“, při cestovatelské, dokumentární a streetfotografii to platí dvojnásob. Jakmile navážete prvotní kontakt, snažte se rozvíjet tuto sociální interakci a vybudovat si důvěru mezi ostatními.

Začnete-li hovořit o svém vlastním fotoprojektu a zároveň popíšete, jaký typ fotografií byste rádi pořídili, většinou se lidé sami otevřou a budou s vámi sdílet své zážitky a zkušenosti. Velmi důležitá je také informace, co se bude s pořízenými fotografiemi dít, respektive zda a kde budou zveřejněny.

Připravte si koncept

Koncept celého příběhu můžete nosit bez problémů ve své hlavě a postupně doplňovat fotografie, jako dílky velké skládačky. Ovšem pokud si připravíte koncept příběhu ještě před samotným fotografováním, může vám to značným způsobem usnadnit práci, a to nejen ve smyslu toho, jakou hledat lokalitu, případně jaké osoby do příběhu potřebujete.

Celkový koncept je také vhodný pro definování a přizpůsobení vlastního vybavení – s menším množstvím výbavy budete více nenápadní. Je logické, že sportovní a wildlife fotka bude vyžadovat dlouhý teleobjektiv, naopak streetfotografie a reportáž se dá krásně zvládnout i s jedním širokoúhlým zoomem. Pro portréty zase využijete delší světelné objektivy.

Buďte připraveni na nečekané

Záložní plán je velmi důležitý, a to především pro situace, kdy se něco pokazí a vy nemůžete pokračovat ve focení podle původního plánu. Jestliže jste nezávislí na okolí, není to obvykle velký problém a můžete svoji činnost kdykoli přerušit.

Avšak v okamžiku, kdy je vaším cílem dokumentace druhých anebo jste výsledné snímky již dopředu někomu slíbili, pak bude třeba záložního plánu, abyste dostáli svého slibu. Vy jste totiž tím, kdo vypráví příběh!

Komentáře

  • 1