PROČ SE NEŽIVIT JAKO FOTOGRAF?

Vážně míněných tipů a praktických rad tu máme stále dost, proč se tedy nepodívat na fotografické řemeslo s odstupem a mírnou nadsázkou?

Stát se v současné době profesionálním fotografem, který se bude fotografováním živit na plný úvazek není vůbec jednoduché. Velký přetlak nabídky levných a většinou i průměrných fotografů v podstatě degradoval toto řemeslo a málokdo – mimo větších firem a uvědomělých jedinců se silným estetickým cítěním – je ochoten za fotografie platit adekvátní sumu.

Pokud jste dobrým fotografem a vaše snímky snesou i silnou kritiku, možná vás už napadlo, že byste mohli zkusit dráhu profesionálního fotografa. Na první pohled se to může zdát poměrně snadné, ovšem při hlubším vhledu zjistíte, že to až tak jednoduché není. Snad až na pár výjimek, kterými jsou fotografové specializující se na konkrétní odvětví – a nutně to nemusí být svatební fotografie, ale například portréty psů apod.

Fotograf Pye Jirsa se nad možností vstupu do fotografického byznysu zamyslel s kritickým nadhledem a vybral pětici důvodů, proč byste měli od takového plánu raději upustit. Jeho záměrem samozřejmě není ničit sny mnoha fotografických nadšenců, ale spíše upozornit na možná rizika a problémy, které si mnoho z nás neuvědomuje.

1. Fotografování není to stejné jako profesionální fotografie

Naučit se fotografovat s sebou nese celou řadu učení, praktického zkoušení různých přístupů, zkoušení techniky a také řadu chyb a omylů z nichž se však můžete poučit. Oproti tomu podnikání v oblasti fotografie přináší zcela nové úkoly, jako je například účetnictví, nutnost reklamy a propagace, abyste měli zakázky, hledání skulin na trhu, kde byste mohli uplatnit své zkušenosti nebo hledání vhodné lokality pro vybudování fotoatelieru.

2. Vyjednávání se zákazníky

Profesionální fotograf se nutně potkává s velkým množstvím potenciálních zákazníků, kterým musí nejen představit svoji práci, ale také ušít nabídku na míru. A mnoho z nich se nakonec ani neozve zpět nebo nabídku odmítnou. Navíc každý zákazník je jiná osobnost, a to může být velmi problematickým bodem, zvlášť v okamžiku, kdy nepatříte zrovna mezi zdatné vyjednavače.

3. Fotografie tvoří pouhou desetinu práce

Ano, bohužel je to tak. Zejména v začátcích bude samotné fotografování tvořit minimum vašeho pracovního času. Valnou většinu pohltí vše ostatní, co se kolem fotografování točí a musíte to mít podchycené. Postupem času se samozřejmě dostanete do fáze, kdy si budete moct většinu návazných činností dovolit delegovat na asistenty nebo externisty. V začátcích podnikání se vám ale nutnost „všeumětelství“ nevyhne.

4. Termíny vás mohou pohltit

Každý z nás je jiná povaha a někteří lidé pracují nejlépe pod tlakem, ovšem ne každému takový stav vyhovuje, a ne vždy je možné vydržet podobný tlak dlouhodobě. I když si všechno dobře spočítáte a přidáte si časovou rezervu, obvykle se stane, že bude klient chtít něco dříve, něco jinak a něco navíc. A samozřejmě ho nebudou zajímat okolnosti, které jsou proti vám. Zkrátka a dobře je třeba být odolný vůči stresu.

5. Nedostatek kreativní svobody

Práce profesionálního fotografa je mnohdy více řemeslem než zábavou, klient platí za to, že mu dodáte smluvené fotografie a obvykle není příliš prostoru pro vaši vlastní kreativitu, v horším případě tato není ani žádoucí. Mnoho fotografů se pak realizuje v rámci svých soukromých projektů, které mohou uspět v nejrůznějších výstavách.

Velmi často se tak stává, že v začátcích fotografické kariéry budete muset poupravit svůj vlastní fotografický styl, abyste naplnili očekávání klientů. Postupem času s přibývajícími referencemi a počtem klientů můžete začít stále větší měrou přidávat vlastní styl, kvůli němuž vás nakonec budou noví zákazníci vyhledávat.

Komentáře

  • 1